středa 8. května 2013

Je PEF MENDELU opravdu tak super?

Rok za rokem už posledních pár let získává PEF Mendelu ocenění jako nejlepší ekonomická fakulta na Moravě. A mě jako studenta třetího ročníku to vyloženě zaráží. A tak jsem si říkal, že bych mohl napsat krátké zamyšlení se nad tím, v čem asi tkví to prvenství...

Jenom v krátkosti shrnu kritéria, které hodnotí HN jako podstatná:

  • kolik studentů studuje doktorské studium
  • kolik studentů je vysláno na zahraniční stáž
  • zaměstnanost mezi absolventy
  • jestli škola provádí průzkum mezi studenty
A to je asi to hlavní (teda aspoň takhle jsem to vyčetl a pochopil z článku ZDE).

Hned ze začátku bych se rád zeptal, k čemu jsou ve škole dobří doktorandi? Ano uznávám, někdo musí učit na cvičeních, jelikož by to sami vyučující nezvládli. Není snad lepším ukazatelem, kolik studentů si našlo po vystudování Bc. popř Ing. titulu práci v nějaké produktivní části ekonomiky? Znám spoustu lidí, kteří studují doktorské studium jenom protože se jim buď nechce pracovat a nebo nemůžou najít práci a když studují, tak aspoň nemusí nutně platit soc. a zdravotní. Co to tedy o škole vypovídá, pokud má velký podíl těchto studentů??

Zahraniční stáže jsou opět zajímavý a leckdy cenný údaj v životopisu. Ovšem co se týče PEF Mendelu, tak zde nečekejte, že budete nějak extra podporováni ve výjezdech na erasmus a další programy. A pokud opravdu chcete stáž, tak počítejte s tím, že zahraniční stáž = prodlužování studia. A proč? Některé předměty jsou vypisovány pouze v LS nebo ZS, a nelze si je zapsat jindy, se spoustou garantů a cvičících prostě není rozumná domluva a vyžadují účast (většinou na těch nejméně podstatných předmětech). A pak jsou zde všudy přítomné návaznosti předmětů na sebe, které vás nutí každý semestr studovat jen v česku, protože další semestr by jste už byli ve skluzu, a nemohli byste si zapsat další předmět, který má návaznost na ten z tohoto semestru. A pro případ, že byste si chtěli kredity nahnat dopředu tak pozor na to... každé po sobě jdoucí 2 semestry musíte mít minimálně 40 kreditů z předmětů a nikoho bohužel nezajímá, že máte již z plánu odstudováno v podstatě všechno.

Řekl bych, že zaměstnanost na PEFce je dobrá. Ale nevím jestli za to může úplně škola sama. Na všech předváděcích roadshow se prezentuje jako super škola, kde se dá během studia i v klidu pracovat (a pařit skoro každý den.. aspoň tak nám to tehdy říkali, když nás lákali z OA). A škola tomuto pomáhá i tím, že dává různé nabídky práce na dokumentový server. Za což má u mě velké plus. Které opět má sebou i velké mínus, které vyplývá už z minulého bodu - učitelé na PEF to prostě neakceptují, že kromě školy máte ještě další aktivity. Oni znají pouze ten akademický svět Mendelu (a možná i jiných brněnských univerzit).

Průzkumy mezi studenty jsou taky úsměvné. To, že škola dá dohromady nějaký dotazník popřípadě evaluaci předmětu na PEF neznamená snad vůbec nic. Za ty 3 roky jsem vyplňoval pouze jeden dotazník, jak jsem na PEF spokojený (víc jich k dispozici nebylo). Od té doby se nic nezměnilo, ne to bych kecal - je to horší a horší s každým dalším semestrem. A evaluace předmětů mi občas přijdou jako výsměch, jelikož málokterý předmět se podle evaluace opravdu změní - moje evaluace často volají po větším zapojení praktických dovedností a použitelnosti látky, ale čím dál jsem tím víc je studium pouze teorie, která nedává smysl popř. ani v reálném světě fungovat nemůže (např. teorie efektivních trhů). K čemu mi je, že umím vyjmenovat vlastnosti 50ti druhů investičních certifikátů, když nevím kdy mám který použít?

Noo to bylo moje vyjádření k bodům, které HN hodnotí a teď ještě pár postřehů z mého studia..
Na úvodu do studia říkali spoustu krásných věcí, ale pokud si je dobře pamatuju, tak pokud se jednalo o nějaké výhody, tak to byla jedna velká lež - jediné pravdy byly, kudy se někam dostanete (jelikož budovy se nedají v průběhu bourat a měnit). Pár takových tu zmíním...
  • registrační poukázky - slouží k tomu, aby se dopředu vědělo kolik lidí má zájem daný předmět studovat a podle toho se nachystala kapacita. Pokud je vyčerpáte, tak nemůžete registrovat předměty (a můžete si je pouze zapisovat, takže vlastně berete místo někomu, kdo si o něj řekl dopředu). Na úvodu do studia padlo, že není problém počet poukázek navýšit. Ovšem neznám jediného člověka, kterému by se to povedlo a většina z nich ze studijního odcházela s odpovědí - studovat se dá i bez nich, nic nenavýšíme.
  • studenti vyšších ročníků jsou zvýhodněni při zápisech a zapisují si dřív - to by mělo zajistit to, že když student předmět opakuje a nebo ho chce studovat později, tak aby dostal místo a neohrozilo mu to státnice atd. Pravda je ovšem taková, že ve vyšším ročníku se vám sice rozjede zápis dřív, ale systém automaticky drží místa lidem z nižších ročníků (kteří třeba ani nemají splněné návaznosti, aby ten předmět mohli studovat). Takže stejně musíte počkat než si mladší studenti zapíšou předmět, požádají o výjimky, výjimky jim neudělí a teprve až po tom se můžete zapsat do toho co zbylo. Světlou a málo častou výjimkou je, že vyučující navýší kapacitu, tak aby jste si předmět mohli zapsat i dřív.
Tyhle dvě věci mě na PEF asi štvou nejvíc. Ale nejsou jediné... pojďme dál ...
  • Měníme pravidla za pochodu - studenti, kteří nastoupí o rok později budou pravděpodobně na stejném oboru mít jiné předměty a jinak okreditované (např. já mám povinnou praxi za 0 kreditů, student, který nastoupil o rok později za tu samou praxi už má 6 kreditů a podobně). Ubytovací stipendia jsou kapitola sama pro sebe. Když je čtvrt roku čas na změnu systému vyplácení, tak to nikdo neřeší, ale týden před tím než se mají vyplatit, tak dojde informace, že se předělává jejich systém. Což znamenalo zpoždění výplaty o cca 2 měsíce a lidi, kteří čekali na určitou sumu dostali zhruba polovinu těch peněz a ještě o hodně později. Původní záměr byl, že se bude platit víc a nebude se vyplácet za prázdniny... ale už jsme na stejných částkách jako předtím, pouze je navíc nedostanete za prázdniny...
  • "Vraždy na studijním" - věřím, že tohle se změní, jelikož už náš obor získal novou studijní referentku, ale před tím byl zabit pohledem jenom za to, že si dovolil otevřít dveře a něco chtít. Navíc jakákoliv nestandardní žádost (cokoliv jiného než vydání potvrzení o studiu) dělala obrovský problém a často ani nebyla schválená.
  • Interní nařízení, které omezují studenty, ale nikde nejsou publikované - např. že pokud nastoupíte na manažersko-ekonomický obor smíte psát bakalářskou práci pouze na ústavu management a možná marketingu. Pokud vás baví něco jiného tak máte smůlu. Nebo tedy nemáte. Musíte poprosit vašeho garanta oboru (naštěstí pro nás docela v pohodě člověk), který vám musí vaše téma schválit - resp. vám pomůže to téma ohnout tak, aby v něm bylo i něco z managementu. Často se bohužel stane, že díky ohýbání toho tématu to téma přestane být zajímavé pro vás i pro vedoucího.
  • S tímto souvisí i volba specializace, která je vám úplně k ničemu. Já třeba studuji manažersko-ekonomický obor, a ve druháku když nám dali na výběr specializaci tak jsem si vybral bankovnictví a pojišťovnictví jelikož mám k tomuto oboru blízko, mám ho rád a pohybuji se v něm a říkal jsem si, že když budu mít tento obor a tím pádem i stejné předměty jako obor finance (už toho mi přijde divné, že jednotlivé obory se od sebe liší pouze cca 3-5 předměty, ale papírově to je vždycky strašný problém pro vedení jestli jste z toho nebo druhého. Navíc pokud studujete obor finance, tak si nemůžete dát specializaci bankovnictví pojišťovnictví, protože ty předměty navíc už máte... a tak jste nuceni studovat navíc něco co vás třeba vůbec nebere - marketing, cestovní ruch, sociální vědy,..). Ovšem když jsem chtěl psát svoji bakalářskou práci o akciích, tak jsem se dozvěděl, že to nejde, protože ta specializace co mám vůbec nic neznamená a je to akorát nekoncepční výmysl a je zde interní předpis, že lidé z ústavu financí by neměli brát na vedení lidi z ME oboru.KDYBY NA TO ASPOŇ UPOZORNILI, NEŽ SE ČLOVĚK NA TEN OBOR PŘIHLÁSIL A NEBO MU PAK DALI MOŽNOST PŘEJÍT...Ale to by nebyla mendelu... Což mě vede k otázce - není lepší si bakalářku koupit, když ji nemůžu psát o něčem co mě baví?
  • Studentům PEF Mendelu chybí jakákoliv finanční gramotnost a jejich schopnost vyznat se v produktech na finančních trhu a v praxi je využívat podle toho, jak je zrovna potřebují je pod bodem mrazu!!! Ale když se jich zeptáte jaké jsou vlastnosti plain vanilla exotického certifikátu, tak si možná vzpomenou (pokud neměli finanční trhy v nějakém z prvních semestrů, protože to by to už zapomněli). Stejně tak bych řekl, že jakékoliv znalosti, které studenti nezískali mimo školu tak neví a neumí. Protože když se do vás každý semestr snaží nalít 5-8 předmětů.. a je to půlrok co půlrok, často bez jakékoliv logické návaznosti, tak hold vám nezbývá nic jiného než průběžně zapomínat to, co jste se naučili (nebo správné slovo by mělo být slyšeli - na přednášce, popř. přečetli - ve skriptech) a napěchovat do hlavy tuny stránek nových kravin, které jsou v praxi stejně nepoužitelné, případně vás je nikdo nenaučí v praxi použít.
  • S tímto bohužel souvisí další bod - drtivá většina učitelů jsou akademici každým coulem a pokud se ukáže někdo nový, kdo chce výuku pojmout praktičtěji, tak aby studenti mohli opravdu použít to co se naučí a chápali k čemu to a kdy to využít, tak akorát sklidí nevoli svých kolegů. Ti se do nich začnou navážet atd. jelikož jejich výuka není dost akademická.. *moment chce se mi z toho zvracet* Vždyť škola by vás měla připravit na budoucí práci, kde by jste měl využívat prakticky vaše znalosti a dovednosti a ne teoretizovat! Dovedete si představit jaderného fyzika, který by stavěl jadernou elektrárnu a u toho zkoušel vymýšlet nějaké nové teorie a zkoušel jestli to bude fungovat a nebo to vybuchne? Já ne.. ale bohužel takové lidi plodí PEF :(
Nooo to bylo asi to hlavní... pak už jsou to takové nepodstatné věci.. jako třeba protivné ženské, které obsluhují v menze (a taky je pro ně cokoliv problém), kvalita jídla, která za ty peníze je v jakýchkoliv jiných menzách asi o 2 úrovně výš... atd..

Už jsem to chtěl napsat dřív, ale nějak nebyl čas... a teď jsem zvědavej co se bude dít... Protože do teď jsem ze všech stran četl jenom PR pefky, jak je super, jak nemá chybu a každej tam studuje a je nejšťastnější na světě atd... 

P.S. pokud přemýšlíte o práci např. pro Goldman Sachs, JP Morgan atd. tak věřte, že tyhle firmy mají seznam univerzit, ze kterých berou lidi.. a PEFka na nich není...

P.P.S. Ještě jsem zapomněl - taky mě sere drsnění nás ekonomů na informatice, jenom kvůli nějakému informatickému lobby ve vedení :/ k čemu je mě jako ekonomovi se specializací na bankovnictví a pojišťovnictví znalost pascalu, javascriptu, SQL, šifrování atd.?

2 komentáře:

  1. Nauč se česky! Žádné "by jste" neexistuje! To se učí už na základkách! BYSTE!

    OdpovědětVymazat