pátek 14. ledna 2011

První zážitky z opravdové chůze

Dneska se mi opět poštěstilo a zažil jsem něco nevěšedního.. něco co může většině lidí připadat naprosto normální. Ale pro mě to tentokrát bylo jiný. Bylo to perfektní. O co šlo?

O obyčejnou chůzi. Která se ale pro mě dneska stala něčím naprosto novým. A proč? Byl jsem se projít bosky.

Teda ne úplně. Ale došly mi speciální nové boty Vibram FiveFingers KSO, které jsou speciálně udělané tak, aby co nejvíce simulovaly chůzi na boso - to znamená žádné tlumení nárazů, žádné tlumení nerovností. Můžete si říkat, proč by někdo něco takového dělal? Nechat schválně kameny aby vás tlačily do nohy, namáhat chodidla tlumením nárazů... dyť tahle doba je dávno překonána.
Popravdě řečeno NENÍ  a nikdy nebude. Chození (a i běhání) bez bot je pro naše nohy nejzdravější forma pohybu a potvrdilo to již několik vědeckých studií. A proč? Protože pokud máte nohu v normální (ale i jakékoliv kvalitní běžecké,...) botě, tak je spousta svalů a šlach ve vaší noze, které ochabují a přestávají pracovat, jelikož jejich funkce za ně plní právě ona bota. A jaký to má výsledek? Nestabilita, špatná chůze, špatné držení těla.... a spousty dalších.

No, to by bylo na úvod trochu málo k tomu proč jsem se rozhodl něco takového vůbec zkusit... ale teď jaké jsem z toho měl pocity? Už včera jsem v nich chodil chvíli doma a můžu říct, že jsem asi po půl hodině vůbec nevěděl o tom, že bych měl na nohách nějaké boty - tak jsou lehké a přizpůsobivé. Vůbec o nich nevíte a perfektně kopírují povrch.

Dnes jsem se ale rozhodl pro něco šílenějšího. Venku bylo cca 6°C a já jsem se rozhodl tyto boty zkusit venku. Pro zatím se jenom projít. Hned první kroky venku byly pro mě obrovské překvapení.Boty, které mají podrážku tenkou cca 2 milimetry, a vršek boty je tvořen tenkou látkou a síťovinou přece nemohl být při této teplotě dobrý... A hele, první překvapení. V botech bylo tak akorát. Jenom když jsem potom musel stát ve vlaku 40 minut cesty do Brna, tak bylo poznat, že takto tenká podrážka prostě tolik tepla neudrží, ale nic hrozného to nebylo. Asi jako když si doma na hodinku až dvě vypnete topení :)

Kromě teploty bylo obrovský překvapení jak je ten dotek se zemí příjemný. Veškeré nerovnosti, zakroucení, prohlubně v dlažbě co máme před vchodem byly pro moji nohu jako pohlazení. Měl jsem pocit, že s každým krokem pracuje celá moje noha, každá kost, každej sval,... všechno se to zapojilo a ta chůze byla opravdu příjemná. Nikde mě netlačila bota, žádný tkaničky se nerozvazovaly, žádná shrnutá ponožka... jen volnej pohyb, kterej byl ovšem díky volnosti všech prstů až neobvykle stabilní, jistej a plynulej.

Naprosto jsem si zamiloval chození na boso, asi si pořídím ještě jedny ty Vibramy ať nechodím jenom v jedněch :)) a vám doporučuju taky - zkuste si jít na boso - aspoň doma:) Prociťte tu chůzi... teplotu podlahy, materiál, nerovnosti,... je to skvělý a osvobozující pocit.

2 komentáře:

  1. Ahoj, já teda osobně střídám tyto botky s klasickou zdravotní obuví protože v městském prostředí se člověk neustále setkává se střepy a drátky a čím možným - to určitě zkazí den na něco takového šlápnout :-) ale jinak taky upřednostňuju bosochůzi :-) někdy i bez Vibramu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje zkušenosti jsou takový, že i ve městě se dá naprosto v pohodě chodit úplně naboso :) Noha jako taková je vůči střepům, drátům velice odolná jak si zvykne na chození naboso - spíš než propíchnutí tady hrozí říznutí. Ale i tak se držím toho, že co mi může ublížit, tak vidím očima a co nevidím mi neublíží (to neznamená, že to co přehlídnu mi neublíží :D ono to naučí člověka se dívat kolem sebe a pod sebe :))

      Vymazat