úterý 10. ledna 2012

Je lepší víc šetřit a nebo víc vydělat?

Včera jsme jeli s kamarádkou na seminář LR a naťukli jsme podle mě zajímavé téma - je lepší si vydělat o 1000Kč (a nebo jakoukoliv jinou částku) navíc a nebo 1000Kč ušetřit, co jde líp atd.

Argumenty se dají najít pro obě možnosti. Je pro mě jednodušší vydělat si navíc 1000Kč. Jelikož mi stačí udělat třeba jenom nějakou práci navíc. Třeba nějakou prezentaci navíc, nabídnout náš produkt víc lidem atd. A za relativně malý čas můžu mít těch 1000Kč navíc vydělaných. Popř. pokud mám práci, která mi neumožňuje dostat víc zaplaceno, za to co dělám, tak si můžu najít další, popř. si zkusit přividělat nějakým MLM podnikáním, rozjet svůj vlastní podnik atd.

Na druhou stranu argumenty pro ušetření peněz se zdají být také logické. Např. abych si vydělal 1 korunu navíc, tak musím vydělat mnohem víc díky daním, sociálnímu a zdravotnímu pojištění. Takže pokud v ruce držím 1000Kč, tak je jednoduší je ušetřit než vydělávat mnohonásobně víc. Navíc pokud už po zdanění vydělám těch 1000Kč, tak když si budu chtít něco koupit, tak ještě si nekoupím věc za celých 1000Kč, ale pouze za 833Kč díky DPH. Už jenom z tohoto důvodu vidím lepší 1000Kč ušetřit a investovat tak, aby mi přinesla nějakej další příjem, za kterej si potom můžu koupit to co jsem chtěl a zároveň mi zůstane i těch 1000Kč. Leo Babuta ze ZenHabits by také řekl, že když víc ušetříme,.. resp. omezíme spotřebu, tak budeme moct méně pracovat a více se věnovat věcem, které milujeme.

Ať se oba přístupy zdají samy o sobě smysluplné, tak bych řekl, že musí být oba využívány zároveň, jelikož je pravda, že když bych měl ušetřit nějaké peníze, tak nejdřív musím mít z čeho ty peníze ušetřit. Asi se shodneme, že je určité minimum výdajů, které je prostě nutné pro život (nutno podotknout, že každý ho má trochu jinde, ale co jsem už tak různě vypozoroval, tak se dá vyjít i cca z 5000Kč/měsíc) a pod které už šetřit nelze. A zase naopak, když nebudu peníze šetřit a nebudu se zaměřovat i na výdaje, tak s tím jak poroste můj příjem tak budu dále více a více nekontrolovaně utrácet. A stejně nebudu schopná dát bokem ani korunu a pořád se budu hnát jenom za vyšším příjmem.

Takže jak bych to shrnul? :) Starejte se nejenom o to, jak si vydělat víc peněz, ale také o to, aby od vás neodcházely nějaké peníze naprosto zbytečně. A také se zamyslete nad tím, jestli když si něco koupíte, tak vám to přinese více než jste do toho dali. (Např. koupím si kolo, a když na něm budu jezdit, tak ušetřím za benzín nebo zaplatím dítěti chůvu, protože za tu hodinu jsem schopný vydělat 3x tolik).

Žádné komentáře:

Okomentovat