sobota 19. února 2011

Jason Fried a David Heinemeier - Restart

Dlouho jsem vám nepřinesl recenzi na žádnou novou knížku. Možná protože nebyl moc čas číst, možná protože jsem si pro vás chystal něco opravdu speciálního. Dneska se podíváme na zoubek knížce o podnikání, která si ovšem nebere servítky vůbec s ničím co je v tomto světě byznysu zaběhlé. A kupodivu jsou věci, které přináší naprosto svěží a dost logické.
Knížka je od zakladatelů úspěšné americké firmy 37Signals. Které má k dispozici hodně kvalitních nástrojů na správu webu, kontaktů atd. Ale pojďme se podívat přímo na knížku.
Na začátek musím říct, že se perfektně četla - nenajdete kapitolu, která by měla přes 2 stránky, navíc velkým písmem. Už tady knížka boří zažitý standart, že business knížka musí mít dlouhé kapitoly ve kterých je spousty informací (stejně to autoři většinou jenom okecávají pořád dokola). Nápadů, které tahle knížka přináší je spousty a tak vyberu jenom pár...
Ignorujte reálný svět - pokud vám kdokoliv cokoliv říká, že to není možné, nebo že se to musí udělat tak a tak... Nevěřte mu - je to jeho realita a ne vaše, to že on není schopnej to tak udělat je jeho problém ;)
Nemusíte pořád růst - Najděte si ideální velikost pro vaši firmu a na ní zůstaňte! Hodně prestižních institucí dokonce těží z toho že zůstávají stejné a nerostou - co třeba Harvard, Oxford? Myslíte si, že by měli takovou prestiž kdyby každý rok otevírali nové pobočky a nabírali tisíce studentů?
Porady jsou toxické - Je to nejhorší typ vyrušování od práce. Kdykoliv jdete na poradu, tak se musíte vzdát toho co teď děláte a předělat svůj mozek na to co se probírá tam, po skončení se zase musíte vrátit k té rozdělané práci, což opět zabere další čas. A výsledek porady? Většinou nulový, jelikož se stejně točí kolem něčeho abstraktního, vždycky se najde někdo, kdo strhne debatu úplně jiným směrem, a tak se porada protáhne a nebo ještě lépe jedna porada vytvoří další atd... Víte kolik práce by všichni stihli, kdyby se věnovali tomu co mají a ne vaší poradě? A když už jsou na té poradě, víte kolik vás to stojí?
Dělejte méně než konkurence - Ať to může znít hodně divně a nelogicky, tak opak je pravdou. Jakmile se necháte vtáhnout do té slepé uličky, kde váš konkurent dá za reklamu 20 000Kč, tak vy musíte dát 30 000 a podobně tak jste v háji. Jelikož už netvoříte svoji vlastní cestu, ale jenom tupě následujete. A pokud následujete, je to špatné. Navíc nemusíte dělat věci s milionem funkcí. Není od věci, když vaše výrobky umí míň věcí než ty konkurenční, ale umí je pořádně ;). Lidé je stejně všechny nikdy nevyužijou a ani o nich vědět nebudou - schválně kdo z vás zná a používá všechny funkce svého DVD/HDD rekordéru? Nehledě na to, že v našem prostředí ani nelze spousty služeb využít. Takže proč dělat něco, co je vlastně na všechno, ale nic to neumí dokonale... když můžete udělat něco pouze na tu jednu věc... ale aby ji to umělo maximálně dobře?
Nezapisujte si stížnosti - A pokud možno, tak je rovnou vyhazujte do koše. Pokud je opravdu potřeba něco opravit nebo upravit, tak se vám ta připomínka bude hromadit tolikrát, že prostě budete vědět co zlepšit aniž byste si to někam psali. A měnit produkt kvůli jednomu nespokojenému zákazníkovi (nebo pár) je k ničemu, jelikož se tím naštvete ty spokojené, kteří se ovšem většinou neozvou, že jsou spokojení ;)

Skvělých nápadů, které naprosto provokují a někdy i doslova ponižují tradiční podnikatelské myšlení je v knížce ještě spousty a rozhodně doporučuji si knížku nepůjčovat, ale koupit vlastní, abyste z ní mohli čerpat každý den a vracet se k ní. Je to nejlepší knížka za posledních pár let co jsem četl a je jenom škoda, že jsem se k ní nedostal dříve.
Knížku můžete sehnat přímo u vydavatele - http://www.melvil.cz/kniha-restart

Žádné komentáře:

Okomentovat