úterý 5. ledna 2010

Čas, čas, a ještě jednou čas..

... je to něco s čím se každý snaží bojovat. Málokdo ovšem úspěšně a proto bych rád vyzvedl metodu plánování Getting things done, se kterou přišel David Allen.

Proč zrovna GTD? v čem jsou jeho výhody?
každý se už určitě někdy dostal do situace, kdy si myslel, že má čas plně pod kontrolou, když má naplánované činnosti na celý den. Nebo třeba plánuje na týden dopředu.

Z vlastní zkušenosti to znám, když si dám plán na týden dopředu, tak se cítím opravdu skvěle. Ovšem je zde pár problémů, které tyto ať už denní nebo týdenní plány dokáží totálně zničit.
  • nenadálé činnosti, které se jen tak vynoří a musí se vyřešit (pokazí se auto,...)
  • někdo zruší schůzku (nemyslím, když to oznámí dopředu, ale prostě nepříde a nebo napíše pozdě, že prostě nemůže)
  • pokud si můžete práci plánovat úplně a nemáte žádné omezení, tak je další problém vaše morálka, pokud si něco napíšete na nějakou hodinu, a zrovna se vám nechce, nebo to jakákoliv jiná okolnost znemožní, tak to přesunete na další den, nebo další volný den, kde už ale máte jiný program a kdo ví jestli to stihnete
  • i když už pracujete na nějakém projektu, tak vám stále v hlavě běhá spousta jiných myšlenek na jiné věci, které musíte ještě udělat.
Sám poslední dobou mám problémy skoro se všemi body co jsem zde popsal a proto chci postupně přejít na metodu GTD, která...
  • vám umožní mít všechny vaše "záležitosti" mimo vaši hlavu, takže se můžete v klidu soustředit na to co děláte
  • nemáte striktní plány na den, ale pracujete podle seznamu "následujících kroků", které je potřeba udělat, takže není problém dělat zrovna to co chcete a přitom se posunout v projektu
  • nevadí vám náhlé vyrušení a přerušení práce, protože se k ní můžete potom v pohodě vrátit
  • rozdělíte si projekty až na jednotlivé kroky, které je potřeba udělat, takže vidíte i postup, tam kde by jiní ještě žádný fyzický výsledek neviděli (a zároveň se to hodí na delegování, protože osoba ví přesně co má udělat)
  • máte seznam projektů, věcí které jste delegovali, kroků, které jsou potřeba udělat, seznam věcí, které potřebují dozrát, vlastní archiv a zbytek vyhazujete, pokud ho nepotřebujete. Toto rozdělení spolu s dobře vedeným diářem a připomínkami vám zajistí, že můžete dát průchod své tvořivosti a nic vás nerozhodí když náhodou něco odpadne nebo tak.
Časem vám metodu Getting Things Done přiblížím trochu blíž, protože podle mě opravdu stojí za to. Pokud by někdo nechtěl čekat, tak si může objednat překlad knížky Mít vše hotovo tady.

Žádné komentáře:

Okomentovat