neděle 14. listopadu 2010

Jak říct "NE"?

Máte problémy s tím říkat lidem NE? Chcete být za všech okolností milí a neznepřátelit si je? Inu, i já jsem takový býval. A tak když někdo přišel s tím, že potřebuje pomoc a nebo s čímkoliv jiným, tak jsem šel a pomohl mu ( i když jsem měl zrovna něco důležitého na práci), šel a utratil peníze, kterých jsem neměl zrovna nazbyt. Myslím, že takové příběhy si zažila většina z nás.

 

Víte po čase mi došlo, že říkat ano na všechno co se po mě chce pro mě není úplně tou nejlepší cestou pro mě.

  • Ne vždycky mě to doopravdy posunulo k tomu co jsem chtěl dělat, mít,…
  • Ne vždycky se to hodilo (člověk má prostě občas důležitější věci na práci)
  • Ne vždycky mě to bavilo - ano čtete dobře! Podle mě je totiž důležité ať děláte cokoliv hlavně aby vás to bavilo.
  • Člověk vyplýtvá spousty energie na něco co on sám ani nechtěl a už potom nemá energii na věci, které chtěl pro sebe a které ho dělají šťastným.

 

Proč je to tak těžké říct ne?

K tomu abych se naučili říkat NE potřebujeme nejdříve pochopit proč se ho tak bojíme používat… může k tomu být hodně důvodů.

  • Chcete pomoct - jste takový ten človíček dobrák, který pomáhá všem kolem. I když vám to užírá hodně času.
  • Bojíme se nezdvořilosti - hodně z nás bylo vychováváno v tom, že říkat ne je nezdvořilé a hlavně pokud se jedná o starší lidi. A také je potřeba si zachovat dobré jméno.
  • Chcete být bráni - nechcete se lišit od skupiny, ve které jste a skupina říká ano a tak se podvolíte ostatním.
  • Strach z konfliktu - Máte strach z toho že osoba, kterou odmítnete by se mohla naštvat a mohlo by to vyústit v nějaký konflikt. A i když tam tenhle strach není, tak vás něco nahlodává, že by to mohlo do budoucna znamenat zhoršení vašeho vztahu.
  • Strach ze ztracené příležitosti - možná by to mohlo znamenat zavírání si dveří budoucím možnostem.
  • Spálení mostů - můžete mít také strach z toho, že když řeknete NE, tak to může spálit mosty mezi vámi a váš vztah s touto osobou může odejít do kytek.

 

Jestli jste se našli v nějakém z těchto bodů, tak si můžete být jistí, že v tom nejste sami. Já se v nich dříve taky viděl. Není na tom nic špatného. Časem vám ale dojde, že tyto tvrzení jsou jednou z největších lží, kterou v sobě chováte. A že není nic špatného na tom říci NE, pokud se vám to vůbec ale vůbec nehodí. Není to totiž až tak moc o tom, jestli řeknete NE, ale spíše o tom jak to řeknete.

 

Jak teda říci NE?

  • Toho se nezúčastním, mám teď jiné priority. - Pokud opravdu nemáte čas a pracujete na něčem důležitém, tak tohle té osobě řekne, že váš talíř je prostě už plný a další kousek jídla by se na něj nevlezl. Pokud ještě dané osobě ukážete na čem pracujete, snad lépe pochopí proč teď nemůžete.
  • Teď na to není vhodná doba, mám tu něco rozdělaného. Můžeme se domluvit jindy? - Jednoduchá věta, která je obzvlášť účinná pokud vás někdo vyruší uprostřed práce.
  • Rád bych ale, … - pokud chcete být opravdu zdvořilí, tak tohle je taková jemná cesta, jak říci ne. Navíc to dané osobě říká, že se vám jeho myšlenka líbí (samozřejmě tohle říkejte jenom pokud se vám to doopravdy líbí). Takže když s ní za vámi přijde jindy, třeba už to podniknete.
  • Nech mě o tom nejdřív popřemýšlet - pokud se vám ta myšlenka zamlouvá, jenom na ni nemáte teďka čas, prostředky,.. Můžete využít právě této krásné věty, která opět říká dotyčnému že teď ne, ale později si najdete cestu jak to podniknout pokud vám to přijde doopravdy dobré.
  • Tohle se mi vůbec nehodí, ale kdyby náhodou, tak se ozvu - Pokud vám někdo nabízí něco co opravdu nechcete nebo to nepotřebujete.  Měli byste mu to dát rozhodně najevo. Je lepší neuzavřít špatný obchod než se potom starat o to jak z něj co nejlépe vybruslit.
  • Nejsem ten nejlepší, kdo ti s tímhle může pomoct, zkus toho a toho - Pokud opravdu nevíte a nezajímáte se o daný problém a víte o někom, kdo by mohl pomoct, tak není nic lepšího než přesměrovat jinam. Přece nebudete studovat ještě navíc věci, abyste vyřešili cizí problémy, když o nich nic nevíte a váš soused je v dané oblasti odborník.
  • Ne, nemůžu. - Nejjednodušší odpověď, ke které jsem si ale vytvořili spousty bariér a předsudků. Můžete ji považovat za nezdvořilou, ostrou atd. Na druhou stranu je perfektně účinná a vy nemusíte nikomu vysvětlovat důvody proč nechcete. Prostě nemůžete a nikdo jiný nemá právo po vás chtít vaše důvody a popř. pokud mu je řeknete tak je jakkoliv zlehčovat. Je to váš život a vy víte nejlíp co chcete.

 

Hlavní je zamyslet se nad tím, proč říkáte té dané osobě ano na všechno co po vás chce? Měli byste si uvědomit, že jenom vy a nikdo jiný není zodpovědný za váš život, vaše rozhodnutí a za to že jste/nejste šťastní. A také nikdo jiný nemá sílu to změnit. Pokud vám někdo dá nabídku, která je pro vás nevýhodná, nehodí se vám a nebo není v souladu s tím co chcete a na čem pracujete, tak je v 99% lepší naučit se říkat ne, než následně řešit problémy, které vám to může přinést - nemáte na zaplacení účtu, protože vás kamarád vytáhl na párty. Nemáte dost energie na to jít si zaběhat, protože jste museli jít pomoct někomu jinému. Každý měsíc vyhazujete peníze protože jste podepsali smlouvu, kterou vůbec nepotřebujete a tak bych mohl pokračovat do nekonečna. Jde to pomalu a ztuha pokud se to začnete učit.  Ale trénink vám pomůže se postupně zdokonalit.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat